jump to navigation

Blogperikelen (laatste aflevering) mei 12, 2008

Posted by ubabert in SPOETNIK.
Tags:
trackback

En hoe is dat nu met dat ‘Rollen, joh’ gegaan? Nou, prima eigenlijk. Alles bijelkaar zo’n 2.500 km gereden en dat was minder dan gepland. We zijn in twee dagen naar Noord-Jutland gereden, naar Klim aan de Jammerbugt. Het weer was die eerste dagen nog niet veel soeps; de Denen zelf lopen niet over van hartelijkheid, maar de camping, de rust en de natuur maakten veel goed. Toen de zon eenmaal goed doorbrak en de kinderen zich over hun (verder ongefundeerde) aversie tegen Denemarken hadden heengezet (Denemarken is nu eenmaal niet cool; Italië en Spanje wel) werden al mijn plannen om er een trekvakantie van te maken overboord gegooid. Waarom niet lekker in Noord-Jutland blijven in plaats van weer een extra dag in de auto om onze behuizing te verplaatsen naar Kopenhagen? Ik legde me daar graag bij neer omdat ik zo wel heel eenvoudig een argument in handen kreeg om een van de komende jaren opnieuw een trip naar Denemarken te plannen; Kopenhagen moet je tenslotte toch gezien hebben! Na een weekje strand, stuifduinen, Skagen en slapen vertrokken we dus weer gewoon richting zuiden voor een korte tussenstop in Billund. Jazeker, we konden de grens niet over voordat Legoland bezocht was. Het weer was inmiddels zo mooi (ook in Denemarken) dat terugkeren eigenlijk onzin was. Maar ja, zoon Luc móest met Pinksteren naar Berlijn met zijn voetbalploeg om deel te nemen aan het toernooi om de Dynamo Cup en zijn tweelingzus Romy móest met Pinksteren naar Zuid-Limburg met haar korfbalclub voor het jaarlijkse kamp. En dus brachten we de caravan weer veel te vlug terug naar de stalling; de beheerder snapte er terecht niets van. Maar we hadden vervolgens wel een heel rustig Pinksterweekend thuis, met slechts één puber over de vloer in plaats van drie.

En is er, zoals Spoetnik schrijft, “nog veel meer” te ontdekken? Natuurlijk. Maar heeft het voor onze dagelijkse bibliotheekpraktijk ook allemaal relevantie? Moeten we echt allemaal gaan twitteren? Als ik iets als een uitwas beschouw van de huidige “ik-moet-communiceren-en-bereikbaar-zijn”-cultuur, dan is dat wel dat getwitter (naast dat oeverloze mobiele getelefoneer: “Ja, met mij. Ik zit nu in de tram. Hij had een halve minuut vertraging. Maar ik ben in vijf minuten op het station. Dan bel ik je weer, hoor. Doei” Kan het nog zinlozer?). Aan mijn lijf dus geen getwitter. YouTube natuurlijk wel en Slideshare is ook heel makkelijk, maar Second Life gaat me weer een beetje te ver. Is de hype daarvan trouwens ook al weer niet overgedreven?

Kortom, ik zal een selectieve consument blijven van alle web 2.0-toepassingen, en wat ik van dat web 3.0 moet verwachten weet ik eigenlijk helemaal nog niet. Past hier niet het wijze woord van onze oud-collega Josje Calff in het laatste nummer van Intellectueel Kapitaal: “De bibliotheek is lang niet altijd als eerste rijp voor nieuwe technologieën.”?

Reacties»

1. Dakpannen vervangen - september 24, 2014

interssante informatie.


Geef een reactie

