jump to navigation

Blogperikelen (31) april 26, 2008

Posted by ubabert in SPOETNIK.
Tags: , ,
trackback

Nog    dagen…

Toch nog even wat SPOETNIK-activiteiten melden, zo aan het eind van de week.

1) wat het podcasten betreft, inmiddels al weer ruim een jaar geleden (denk ik) heb ik nog meegewerkt aan de eerste UBA-podcast, een gesproken bericht van de werkvloer voor de toen ernstig zieke Betty van Wonderen. Wat ik me daarvan kan herinneren is enerzijds de eenvoud waarmee zoiets gemaakt kon worden en anderzijds de verbazing over je eigen stemgeluid die mij altijd weer overvalt bij dergelijke opnames. Ik ben geen fanatieke podcast-luisteraar (want niet zelf in het bezit van mp3-speler of iPod; op de fiets heen naar en terug van het werk droom ik liever weg bij stadsgeluiden), maar beluister er soms wel eentje. Bijvoorbeeld die met Tim Berners-Lee of deze heel toepasselijke van de Britse zuster van SURF, JISC, over de ‘research library’ van de toekomst. Het begin is zoals gebruikelijk zeeeer British…

2) met een eigen wiki beginnen is er uiteindelijk niet meer van gekomen. Maar uiteraard heb ik wel een bijdrage aan de Spoetnik-wiki geleverd. Niet nog weer eens informatie over de sector WIGW, de verschillende GW-bibliotheeklocaties of verhuizingen (buik van vol?); nee, ik heb me een tijdje vastgebeten in de vraag die Alice in de rubriek Handigheden opwierp naar aanleiding van haar beschrijving hoe via de thuis-pc toegang te krijgen tot je F-schijf. Met UvAdsl is dat een fluitje van een cent (schijnt het althans), maar Alice vroeg zich af: hoe zit dat nu met UvAvpn? Kan het dan ook? De eerste reactie van Jaap de Visser was, nee het kan niet en het IC helpt je er ook niet echt bij. Twee weken correspondentie met het IC later kan ik melden dat het ook met UvAvpn kan (lees de wiki) en dat de helpdesk van het IC wat mij betreft bij de afhandeling van deze call zeer attent en zeer behulpzaam is geweest. Met vereende krachten zijn we eruit gekomen en is ook deze barrière voor het thuiswerken genomen. Nu nog toegang zien te krijgen tot de p-schijf (of moeten we met het hele intranet maar overstappen naar SURFgroepen? Kunnen we er echt van overal bij).

3)

wat ik altijd met plezier lees zijn de 7 Things You Should Know About-bijdragen over nieuwe (grotendeels web 2.0) technieken. In 2 A4tjes wordt kort samengevat wat er met een bepaalde techniek kan en hoe die techniek in het hoger onderwijs ingezet kan worden. Wil je je snel op de hoogte stellen van de ins en outs van Skype, Twitter, Google Apps, of noem maar op, vergeet deze serie dan niet. Er zijn inmiddels meer dan 30 afleveringen. De 7 Things-serie is een product van Educause Learning Initiative.

 

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

