jump to navigation

Blogperikelen (21) april 5, 2008

Posted by ubabert in SPOETNIK.
Tags: ,
trackback

Ik heb daar zo’n hekel aan, dat ze onverwacht de interface veranderen. WordPress vond het blijkbaar ook weer nodig de zaken overhoop te gooien met als gevolg dat ik weer naar allerlei zaken moet zoeken die ik na twee maanden bloggen inmiddels blindelings kon vinden. Afijn, het zal wel een verbetering zijn.

Maar hoe staat het nu met Google Docs? Twee weken geleden zijn we voorzichtig begonnen het jaarverslag van de sector via deze weg op papier te krijgen. De ambitie was om dat klaar te hebben voor de volgende SPOETNIK-opdracht, dus voor a.s. maandag. Het plan was om dat met z’n vieren te doen maar twee van de vier bleken door alle verhuisperikelen toch echt voor dit soort activiteiten uitgeschakeld. Met z’n tweeën dus, en dat samenwerken aan één document via het web functioneert op zich prima. Ook het feit dat je er zelf ook van andere plekken dan je eigen PC bij kunt is zondermeer een plus te noemen. Wel heeft Docs, net overigens als WordPerfect en Word, allerlei eigenaardigheden waar je soms maar moeilijk grip op krijgt. Onverklaarbare (en schijnbaar onuitroeibare) harde returns, problemen met het gebruik van lettertype en corps, tien handelingen moeten verrichten om een van elders gekopieerde tekst op de juiste manier in je tekst geplakt te krijgen; het zal ongetwijfeld ook allemaal te maken hebben met onbekendheid, maar Google kan z’n handen niet alleen maar in onschuld wassen. Liever had ik gewoon een tekstverwerker zonder enige poespas gehad, waar ik na afronding van de tekst naar believen aan kan opmaken, of de tekst kan exporteren naar een tekstverwerker of opmaakprogramma dat ik wel in de vingers heb (en wat we ook met het jaarverslag gaan doen). En die revisiegeschiedenis documenteert op zich goed wie wat aan welke passage heeft gewijzigd, maar in het kader van deze ‘opdracht’ heb ik daar geen enkele behoefte aan. Bij het gezamenlijk door studenten aan een paper werken, kan het uiteraard wel z’n diensten bewijzen, niet alleen voor de studenten onderling maar ook voor de docent. Dus, goed middel om samen mee te werken, liever met nog minder toeters en bellen, en … verder gaat dat samenwerken natuurlijk niet zonder goede onderlinge afspraken en een deadline wil ook altijd helpen. Dat laatste kun je goed zien aan een ander document waarvoor ik werd uitgenodigd een bijdrage te leveren. Twee weken ná de uitnodiging heb ik m’n eerste bijdrage geleverd, en die is tot nu toe dan ook zonder reactie gebleven van de andere drie deelnemers (waarvan er twee ook nog geen bijdrage hebben geleverd). Ook hier wreekt zich het ontbreken van een duidelijke einddatum.

En dat al dat virtuele samenwerken ook nog eens alleen maar mogelijk is bij de gratie van een ongestoorde stroomvoorziening, bleek nog maar eens gisteren. Een korte stroomonderbreking van nog geen milliseconde verstoorde een groot deel van de netwerkvoorzieningen in het UB-complex voor twee uur. Toch schattig van de jongens (en meisjes?) van de IC-servicedesk dat ze je na je telefoontje een mailtje sturen met de bevestiging van je storingsmelding en dat ze op hun website deze storing melden. Daar hebben de betrokkenen ongelooflijk veel aan.  Met onze overstap naar digitale telefonie betekende het overigens ook dat op een gegeven moment telefoneren niet meer mogelijk was. Gelukkig hebben we in dit soort gevallen altijd nog pen, papier en postduif.

En laat nu die wiki maar komen!

Reacties»

1. Brughagedis George - april 5, 2008

Hoi Bert, die interface verandering is waarschijnlijk de upgrade naar WorPress 2.5. Je mag blij zijn dat ze dit voor je doen, ik moet het allemaal zelf doen, met risico van dataverlies. Maar ik kan nog wel zelf kiezen of ik wil upgraden.
Zou die stroomstoring dezelfde zijn geweest als waar ik last van had? Dan sloeg het noodlot kennelijk in een groot deel van Amsterdam toe, want ik zat in de Watergraafsmeer. Zou wel interessant zijn als eens uitgerekend wordt hoeveel economische schade zoiets oplevert. Dan mogen ze nog blij zijn dat het op vrijdag was.
Groet, Brughagedis George

2. Wordpress Upgrade « Laika’s MedBiBLog - april 6, 2008

[…] 6 04 2008 WordPress heeft plots een andere lay-out ofwel een nieuwe upgrade. Ubabert-zag ik net- maakt er ook al gewag van. Eigenlijk wel vervelend als je eenmaal aan een bepaalde lay-out gewend bent. Het is nu echt even […]


Geef een reactie

