jump to navigation

4 April (hors concours) april 4, 2008

Posted by ubabert in SPOETNIK.
trackback

Gek toch, en leuk tegelijk, dat iedereen zo z’n eigen herinneringen aan bepaalde data heeft. Athahualpa/Maarten schrijft vandaag een uitgebreide post over zíjn herinnering aan deze dag, nl. de moord op 4 april 1968 op Martin Luther King en de politieke en maatschappelijke consequenties van die moord. Wij zijn generatiegenoten, A en ik, en ook ik kan me de impact van die gebeurtenis nog goed herinneren. Maar de eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat de moord op presidentskandidaat Robert Kennedy, twee maanden later op 6 juni, nog veel meer indruk op mij maakte. Ik kan me de bekendmaking ervan nog  goed herinneren in de vijfde klas van de Prof. Einsteinschool in Overtoomse Veld. Meester Bouwmeester zette kort na het ingaan van de school met een ernstig gezicht de radio in de klas aan waar wij vervolgens ademloos (althans in mijn herinnering) naar het bericht over het overlijden van Kennedy luisterden. Jaren later heb ik zijn graf, en uiteraard dat van zijn eerder vermoorde broer, bezocht op Arlington National Cemetery in Washington. Indrukwekkend in al z’n eenvoud. Mijn politieke interesse dateert zeker uit deze periode en zou in de jaren daarna door de periode van het kabinet-Den Uyl en Richard Nixon en de Watergate-affaire uitmonden in de keuze om politicologie te gaan studeren. Overigens wel nadat mijn eerste keuze, luchtverkeersleider, onmogelijk bleek omdat de opleiding daarvoor (vier jaar in Eelde) in het jaar dat ik eindexamen deed werd stopgezet. Duidelijk gevalletje van varkenscyclus, want tien jaar later schreeuwden ze weer om deze mensen.

       

Maar goed, 4 april heeft ook voor mij een speciale betekenis. Het is namelijk de dag dat in 1949 het Noord-Atlantisch verdrag door 12 landen waaronder Nederland werd ondertekend, de bodem onder wat later uitgroeide tot de NAVO. Klinkt niet echt spectaculair, maar dat verdrag en alles wat eraan vooraf ging (nou ja alles, zeg maar ruwweg het decennium ervoor) heeft gedurende bijna vijftien jaar mijn leven in aanzienlijke mate beheerst. Eerst in de vorm van een uit de kluiten gegroeide doctoraal-scriptie en van 1983 tot en met 1993 (dat kon toen lekker nog) als kern van mijn promotie-onderzoek, samen met Cees Wiebes. Dat promotie-onderzoek heeft me op veel verschillende plekken gebracht, van de Harry S. Truman Library in Independence, Missouri, tot Almoçageme in Zuid-Portugal, de woonplaats van Eelco Nicolaas van Kleffens, gedurende de Tweede Wereldoorlog minister van Buitenlandse Zaken van Nederland en in 1949 namens Nederland een van de ondertekenaars van het Noord-Atlantisch verdrag. Mooie jaren, tot ik in 1987 bij gebrek aan perspectief op een vaste aanstelling als onderzoeker mijn geluk probeerde bij de UB en aangenomen werd als vakreferent geschiedenis/politicologie, een mij op het lijf geschreven combinatie. Toen moest dat proefschrift echter nog afgerond worden hetgeen eind 1992 eindelijk lukte. Ik kan nu wel opbiechten dat het manuscript (ruim 500 pagina’s, opgemaakt in WordPerfect 4.2) op een van de toen nog schaarse laserprinters van de UB is uitgeprint met het oog op vermenigvuldiging door de universitaire reproservice aan de overkant van de Handboogstraat. Van een handelseditie is het nooit meer gekomen, maar in het tweedehands circuit wordt er zelfs nu nog gepoogd geld aan ons werk te verdienen. Ik stel overigens graag de oer-versie nu beschikbaar voor digitalisering en openbaarmaking. Al weet ik niet of een Leidse promovendus wel door het Amsterdamse DARE geaccepteerd wordt. Aan de andere kant, de naamgeving van de Leidse DARE, Repositorium, heeft wel iets meer cachet.😉 Toch maar even contact opnemen met Kurt?

Reacties»

1. Inca Athahualpa - april 4, 2008

Beste Bert,

Natuurlijk, ook de moord op Robert Kennedy maakte veel indruk op mij. Ik weet nog goed dat hij een dag zweefde tussen leven en dood. Hij had op dinsdag 4 juni de primary in California gewonnen. Op woensdagmorgen hoorde ik, vlak voordat ik naar school ging, dat hij was neergeschoten. Wat ik mij nog heel goed herinner was de uitvaartmis in St. Patricks Cathedral in New York, de toespraak van Edward Kennedy, die waanzinnige treinreis naar Washington (waarbij mensen in het gedrang zijn omgekomen), en de ter aarde bestelling op Arlington. Die was door de chaos met enkele uren verlaat. Ik heb die hele nacht naar de TV gekeken tot het krieken van de volgende dag. Ook ik had toen al een grote belangstelling voor politiek. Alleen had ik een lichte voorkeur voor Eugene McCarthy.

Gegroet,

Athahualpa


Geef een reactie

