jump to navigation

Blogperikelen (16) maart 23, 2008

Posted by ubabert in SPOETNIK.
Tags: , ,
trackback

Blijk ik toch bijna een heuse polemiek gemist te hebben! Mijn eerdere post over nut en onnut van favorieten heeft Robin verleid tot een tegenreactie, en die had ik tot nu toe over het hoofd gezien. Robin verdedigt met verve zijn oude standpunt (favorieten = nutteloos), maar behelpt zich daarbij toch vooral van anecdotal evidence: zijn eigen moeder is nog niet verder gekomen dan de favorieten die Robin zelf ooit bij haar geïnstalleerd heeft, twee UB-collega’s hebben vooral lange en ongeordende lijsten en zijn kinderen kijken hem glazig aan: favorieten is iets voor oude mensen. Daar moeten en daar kunnen we het natuurlijk niet bij laten. Vandaar mijn pogingen om een poll op m’n blog geplaatst te krijgen en, toen dat eenmaal gelukt was, de hamvraag: ‘Zijn favorieten nog nuttig’? Op deze wetenschappelijk verantwoorde (en niet op anecdotische) wijze kan nu een antwoord op deze vraag gegeven worden: JA, favorieten zijn nuttig!

grafiek.jpg

In een verhouding van 3,5:1 geven de lezers van Verbouwblog een ondubbelzinnig antwoord. Ja, zal Robin zeggen, die overweldigende meerderheid wordt natuurlijk gevormd door al die “oude mensen” die bij de UBA werken! Maar zo makkelijk komt hij daar natuurlijk niet mee weg: we zijn met 171 spoetnikkers die allemaal inmiddels van web 2.0 doordesemd zijn. Zouden dan juist alleen die oudjes de moeite hebben genomen hun stem uit te brengen? Kan natuurlijk, maar hóeft aan de andere kant helemaal niet zo te zijn. Blijkens de poll-statistieken hebben er sinds 14 maart ruim 210 raadplegingen van de poll plaatsgevonden; nog geen 10% heeft vervolgens daadwerkelijk een stem uitgebracht. Kom op collega’s, tot 15 mei hebben jullie nog de gelegenheid en lever zo jullie eigen bijdrage aan deze ‘polemiek’. Staat de teller over een week nog steeds onder de vijftig uitgebrachte stemmen, dan verwijder ik de poll weer en ga ik een nieuwe stelling aan jullie voorleggen. Overigens, ook de door Brughagedis opgestelde poll kan zich niet op een stortvloed aan stemmen beroepen. Wat is dat toch met bibliotheekmedewerkers? Durven ze zelfs niet in de anonimiteit van een eenvoudige web-poll hun mening te uiten?

librarian.jpg

Reacties»

1. laikaspoetnik - maart 23, 2008

Bert, het aantal views zegt niets over hoevaak mensen hebben gekeken, of dat wel spoetnikers zijn en hoeveel verschillende mensen het zijn.

Het viel mij op dat mijn poll alvorens deze geplaatst was al 7x bekeken was. Door wie? Door mij? Door andere poll-makers?

Het aantal bezoeken zegt niet zoveel. Ik heb zelfs een flauw vermoeden dat het aantal bezoeken aan je pagina meetellen…..

Blijft het zo dat weinig mensen stemmen. Ik heb echter het gevoel dat er ook maar 18 spoetnik-bloggers zijn die actief en regelmatig andere pagina’s bezoeken. Kijk maar eens van wie je commentaar krijgt. Toch meestal dezelfde mensen.

Tussen 2 haakjes, ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar dit kun je toch ook niet echt goede evidence noemen. Daarvoor moet je op zijn minst een goede steekproef nemen. Ik ben bang dat degenen die je pagina bezoeken niet representatief zijn voor de hele groep.

2. Brughagedis george - maart 23, 2008

Hoi Bert,
In mijn Awstat cijfers is het polletje 1500 geladen en 435 keer bekeken. Er hebben echter maar 17 mensen een stem uitgebracht waarvan één door mijzelf. Ik denk net als Laika dat er maar een beperkt aantal echt actieve uba-spoetnikkers zijn, (schat het iets hoger: 20 – 30). Maar er zijn dus veel meer bezoekers die wel kijken, maar niet klikken. Kan zijn dat ze bedoeling doorzien en je niet teleur willen stellen. Van: laat hem maar met zijn bookmarks, t’is een aardige vent. Terwijl ze anders eigenlijk nee zouden stemmen. Maar ik geloof ook dat veel bezoekers aarzelen om te stemmen. Dat herken ik tenminste van poll’s op andere websites. Bang dat ze je ip-nummer noteren en je vervolgens spam krijgt e.d. Dus dan doe je het maar niet. Dat verklaart volgens mij een deel van het niet stemmen.
Groet, Brughagedis

3. Van Pollen Alarm tot Magic Carpet « Wout Visser’s Weblog - maart 24, 2008

[…] aan zijn tweede poll toe. Ook Bert heeft weer de kriebels gekregen en wijdde er een deel van zijn Blogperikelen (16) aan. Hij is – op het eerste gezicht terecht – ietwat teleurgesteld in het aantal uitgebrachte […]


Geef een reactie

