jump to navigation

Blogperikelen (15) maart 23, 2008

Posted by ubabert in SPOETNIK.
Tags: , , , ,
trackback

tim_for_nobel_def1.gif

Luister ook naar het interview van de BBC met Sir Tim van afgelopen maandag 17 maart. 

Denk je een blogvrij lang weekend te hebben, loopt het toch weer allemaal anders. Eigenlijk had ik nu met m’n oudste dochter in Heerhugowaard moeten zitten voor een softbaltoernooi van de Herons. De voorbereidingen voor de nieuwe softbalcompetitie zijn namelijk in volle gang. Maar vanwege de Siberische weersomstandigheden is het toernooi afgelast. Bij softbal sta je nu eenmaal veel stil en dat valt bij kou, wind, hagel en natte sneeuw niet mee. Weliswaar speelt Britt bij TIW Survivors, maar dit weertype gaat zelfs de overlevers net iets te ver. Geen softbal dus, maar wat dan? Snel een vrije computer ingepikt en even m’n zaakjes bijwerken. 

Met Google Docs werken we inmiddels aan ons sector-jaarverslag. Dat ging niet helemaal zonder hobbels, want mijn pogingen om daarbij Gmail te ontlopen gingen hopeloos de mist in. Na deze valse start zijn we nu toch voorzichtig begonnen en komende week staan we voor de echte krachtproef. De gedwongen winkelnering van Google maakte wel dat ik me afgelopen week even vrolijk maakte over de ‘nederlaag’ die Google in de rechtzaal leed wat betreft de merknaam Gmail. En met Robin, en veel anderen, ben ik het eens dat we na dit programma in ieder geval een aantal Google-toepassingen weer moeten beëindigen. Er zijn zoveel andere vergelijkbare produkten op het web te vinden.

Verder nog geSPOETNIKt? Jazeker, weer de nodige verbouwfoto’s op Flickr gezet, een aantal relevante boektitels toegevoegd aan LibraryThing en ook nog een paar links toegevoegd aan m’n Del.icio.us-selectie. Tot mijn schande moet ik wel bekennen dat ik dat laatste, gezeten achter mijn pc thuis, weer even moest nalezen in het programma. Ik was al weer glad vergeten hoe het ook al weer ging… Dat ik niet meer gechat heb, zal trouwe lezers niet verbazen. De enige met wie dat in het kader van Verbouwblog relevant zou zijn, Patrick, zit de laatste weken nooit achter z’n bureau. Hij steekt alleen maar minstens drie keer per dag zijn hoofd bij mij om de deur met de opmerking ‘Bert, ik heb een korte vraag…’Ik moet hem nageven dat het inderdaad ook bijna altijd om een korte vraag én een kort antwoord gaat.

Een week geleden merkt Wout enigszins verrast op: “het is heel merkwaardig, maar volgens mij hebben we dezelfde Technorati-ranking: 1,212,405, met allebei Authority 6. George heeft inmiddels Authority 9.” In de onderste regionen van de Technorati-ranking zijn er inderdaad een paar honderdduizend bloggers die allemaal dezelfde ranking hebben. Pas als je die onderste regionen verlaten hebt, komt er enig onderscheid in. Maar dan hebben we het wel over professionele bloggers als WoW!ter (authority 62; ranking 119,246) en Dutch Bloggies winnaar ZB Digitaal (authority 201, ranking 28,411). Zoals met zoveel zaken is het vooral een kwestie van lange adem en veel netwerken. Gelukkig kan ik me inmiddels wel in één fan verheugen; dank Laika! En tot slot maak ik maar op deze plek ruimte voor de ontwerpers van WordPress zelf. Mooier kan ik het niet zeggen.😉

“Size doesn’t matter

Finally, remember that it’s not the size of your audience, it’s how much you care about them and they care about you.”

Reacties»

1. laikaspoetnik - maart 23, 2008

“Size doesn’t matter”, natuurlijk, maar ondertussen…..

– heb jij al weer een 2e fan erbij. ga maar eens gauw kijken.
– ben ik van authority 5 naar 8 gegaan (waarbij authority dus gelijk staat met aantal backtracks, en niet zozeer met inhoudelijke authority – helaas).
– zie ik dat jij nog steeds niet tot mijn fans behoort….. foei!

Die authority is ook nog eens vergankelijk. Ik zag in de technorati Q & A dat iemand bijna radeloos werd omdat hij in enen 5 ranks gedaald was. Kennelijk had hij die ranks een half jaar geleden ‘verdiend’ en was die tijd nu verstreken. Dus hoe zal het ons vergaan nadat de spoetnik cursus is afgerond en vrijwel niemand meer de noodzaak voelt ons te volgen?

Ach het zegt allemaal natuurlijk niet zoveel. Inderdaad “size doesn’t matter, really“. Alleen cijfertjes werken toch een beetje als een rode doek op een stier. Ik krijg zelf altijd de neiging toch statistieken bij te gaan houden. Jij trouwens ook, daar je steeds gewag maakt van stats, zoals in dit item en in je blogberichten waar je refereert aan de stats op je blog.😉

2. Terugvindbaarheid (Technorati enzo) « Laika’s MedBibWeblog - maart 24, 2008

[…] je wat te melden moet hebben? Het gaat toch vooral om wat je te zeggen hebt? Of om te spreken in UbaBerts citaat van WordPress: “Size doesn’t matter. Finally, remember that it’s not the size … In ieder geval zal ik, nu ik de meeste vindbaarheid-trucs onder de knie heb, me in het vervolg wat […]

3. Blogperikelen (21) « Verbouwblog - april 5, 2008

[…] hoe staat het nu met Google Docs? Twee weken geleden zijn we voorzichtig begonnen het jaarverslag van de sector via deze weg op papier te krijgen. De […]

4. Blogperikelen (28) « Verbouwblog - april 19, 2008

[…] nog even een update over Technorati, de laatste melding daarover dateert inmiddels al weer van bijna vier weken geleden. Sindsdien nog vooruitgang geboekt? Jazeker. Verbouwblogs authority is stug doorgestegen van 6 […]

5. Blogperikelen (31) « Verbouwblog - april 26, 2008

[…] droom ik liever weg bij stadsgeluiden), maar beluister er soms wel eentje. Bijvoorbeeld die met Tim Berners-Lee of deze heel toepasselijke van de Britse zuster van SURF, JISC, over de ‘research […]


Geef een reactie

