jump to navigation

Blogperikelen (13) maart 16, 2008

Posted by ubabert in SPOETNIK.
Tags: , , , ,
trackback

Zo maar wat observaties op een regenachtig zondagmiddag. Er is even geen strijd om de drie beschikbare PCs (voor vijf personen!) in huize Zeeman, dus bloggen maar. Ik word overigens op dit soort middagen altijd herinnerd aan Frans Halsema’s Zondagmiddag Buitenveldert, in het begin van de jaren zeventig bijna wekelijks vaste prik in het Langs de Lijn van Tom Blom en Willem Ruis. Ik woonde destijds niet in Buitenveldert maar in Overtoomse Veld. Vanuit onze flat hadden we een prachtig uitzicht op de DC-9s die over het Amsterdamse Bos op de Buitenveldert-baan aanvlogen. Wel de lusten maar niet de (geluidsover-)lasten…

Maar nu ter zake:

  1. mijn raadpleegstatistieken weer eens bekeken en me over een paar zaken weer flink verwonderd. Sinds het begin van Verbouwblog op 7 februari heb ik 20 posts geschreven over verbouwaangelegenheden en 15 over bloggen, SPOETNIK en aanverwante zaken. En raad eens welke post het meeste geraadpleegd is: de pagina Over mijzelf!!! Maar liefst 103 maal inmiddels. Het bevestigt nog maar eens dat al die in anonimiteit bloggende bibliotheekmedewerkers eigenlijk toch willen weten wie zich achter elk blog verschuilt. Het moet er dus toch maar een keer van komen. Wout, we gaan dat Ontmaskerblog nu echt op poten zetten.
  2. als ik naar het totale overzicht van al m’n posts kijk valt het op dat de Blogperikelen gemiddeld meer geraadpleegd worden dan de verbouwaangelegenheden. Die laatste worden ook wel trouw gelezen, maar leggen het toch duidelijk af tegen de andere categorie. Opvallend is dan wel weer dat Blogperikelen (12) inmiddels 75 keer geraadpleegd is, maar dat de bijbehorende poll pas door 15 lezers is ingevuld (nu om 16.00 uur). Creëer je een element van interactiviteit (Web 2.0!), wordt er nauwelijks gebruik van gemaakt!
  3. enkele perikelen geleden meldde ik over mijn tweemiljoen-zoveelste plaats in de blogranking van Technorati en de hoop dat ik binnen afzienbare termijn toch in wat hogere regionen terecht zou komen. Dat is tot nu toe nog niet gelukt. Weliswaar ben ik gestegen van plaats 2.124.856 naar plaats 1.644.723 maar dat schiet natuurlijk niet echt op. N.a.v. een van mijn eerste posts adviseerde Wow!ter mij Verbouwblog te claimen bij Technorati. Ook in zijn 17 tips voor beginnende bloggers (tip 6) heeft hij dat advies weer opgenomen. Zal ik het nu dan toch maar doen? Kijken wat voor onvermoede effecten dat wellicht op mijn ranking zal hebben.
  4. wat Authority betreft (“Technorati Authority is the number of blogs linking to a website in the last six months. The higher the number, the more Technorati Authority the blog has.”) moet Verbouwblog het overigens grandioos afleggen tegen andere SPOETNIK-blogs. Weliswaar is die Authority in de afgelopen weken gestegen van 2 naar 4, maar Wout staat al op 5 en George zelfs op 8 (nog hoger ook dan de 7 van UBA SPOETNIK zelf). Zo blijft er dus ook nog wat te wensen over.
  5. inmiddels toch maar een Tag Cloud-widget aan m’n zijbalk toegevoegd. In de praktijk levert dat geen trefwoordenwolk maar een trefwoordenpilaar op, maar dat mag voorlopig de pret even niet drukken. Heb ik tenminste niet langer het idee dat ik die tags voor niets zit toe te voegen en nu kun je ook makkelijker oude posts over een bepaald onderwerp terugvinden. Hoe langer je blog wordt, hoe dringender daartoe ook de noodzaak. Een Category Cloud-widget heeft bij mij geen zin, ik heb maar posts in twee categorieën. Uit de WordPress FAQ en Forums begrijp ik dat WordPress pas betrekkelijk recent overgestapt is op de introductie van tags. De Tag Cloud-widget zal dan ook in de komende tijd nog wel verder ontwikkeld worden zodat er t.z.t. een echte mooie wolk verschijnt.
  6. ik ben nog steeds bezig met de voorbereiding van m’n blogroll. Inmiddels heb ik ongeveer de helft van alle SPOETNIK-blogs gezien en voor een deel gelezen. Daar zit toch een flink aantal tussen dat een plekje op m’n blogroll verdient. Komend weekend is een lang weekend. Als het vier dagen regent, dan komt die blogroll wel af!
  7. en zo af en toe plaats ik toch weer het plaatje over/voor Tim Berners Lee bovenaan een van m’n Blogperikelen. Het zal nog wel een tijdje duren voordat ze het in Stockholm zullen aandurven, maar wat mij betreft verdient-ie ‘m nu al.
     

Reacties»

1. WoW!ter - maart 16, 2008

Bert,

Ik ken het programma van SPOETNIK natuurlijk maar voor jouw suggesetie naar Wout “Het moet er dus toch maar een keer van komen. Wout, we gaan dat Ontmaskerblog nu echt op poten zetten.” is een wiki opzetten toch handiger. Dan kan je met meer mensen tegelijk aan je speur en ontmakserwerk opereren.
Succes er mee. Om alvast mee te helpen: De bibliothecaris lijkt mij Nol Verhagen te zijn.

2. woutv - maart 18, 2008

Hoi Bert,

Even over Technorati (ik durf HIER niet net als Wow!ter kond te doen van een ontmaskering): het is heel merkwaardig, maar volgens mij hebben we dezelde Technorati-ranking: 1,212,405, met allebei Authority 6. George heeft inmiddels Authority 9.

Een groet van Wout

3. WoW!ter - maart 18, 2008

Dit “k ken het programma van SPOETNIK natuurlijk maar voor jouw sug” mist natuurlijk de niet. Ik heb er niks mee te maken. Echt waar😉


Geef een reactie

