jump to navigation

Blogperikelen (12) maart 14, 2008

Posted by ubabert in SPOETNIK.
Tags: ,
trackback

Opvallend, hoor. Twee leden van het managementteam van de UB, de adjunct-bibliothecaris en het hoofd Publieksdiensten, spreken zich in gelijke bewoordingen uit over nut en (vooral) onnut van ‘favorieten’. Op enigszins badinerende toon nemen ze afstand van het gebruik van favorieten met als argument “we hebben toch Google”. Volgende stappen: catalogus? Nee, we hebben toch Google (Book Search)! Digitale Bibliotheek? Nee, we hebben toch Google (Scholar)!

Mij gaat dat duidelijk te ver. Natuurlijk, als ik wil weten in welk jaar Ajax voor het laatst landskampioen was (inderdaad, 2004 al weer) gebruik ik Google. Maar als ik wil weten waar ook al weer de informatie over Google Book Search en de University of Oxford is terug te vinden, ben ik blij dat ik dat gebookmarked heb en niet naar Google hoef. Nu ben ik er in twee muisklikken (Favorieten heb ik altijd open staan, klik op map GBS, klik op Bodleian Library); via Google moet ik minstens een paar zoektermen intypen en heb ik geen enkele garantie dat de gezochte pagina bij de eerste tien hits staat.

Dus ja, favorieten zijn nuttig (en gelukkig zijn ook anderen het met mij eens). Maar hoevelen onder de spoetnikkers vinden dat ook? Wie dit leest, vul onderstaande poll in! Ik ben benieuwd naar de mening van de UBA.

Tja, en toen had ik gehoopt snel een poll in m’n blog te kunnen integreren. Maar nee hoor, ook na inschakeling van het SPOETNIK-team is dat nog niet gelukt op de manier waarop ik het zou willen. Dat heeft met onze versie van WordPress te maken en het feit dat WordPress alles wat met Javascript te maken heeft (en nog een paar andere dingen) niet toelaat. Dus heb ik, mede met de hulp van Pascal en Olga, m’n toevlucht moeten nemen tot wat er nu onder m’n statistieken in de zijbalk staat. Niet optimaal, maar er kan gestemd worden (tot 15 mei!). En George, jij vindt dit vast weer een leuke kluif om je tanden in te zetten. Ik reken op je! 

P.S. moet het hier trouwens niet over verbouwen gaan?

—————————
Toegevoegd op 29 maart:

Poll: Zijn favorieten nog nuttig?

Tussenstand:

Reacties»

1. brughagedis george - maart 14, 2008

Doen we Bert! Erg leuk idee trouwens.

2. Brughagedis george - maart 14, 2008

Hoi Bert,
Zie volgende link:
http://en.forums.wordpress.com/topic.php?id=23352
Daarin wordt ook gezegd dat de pols die javascript, flash of iframes gebruiken niet embedded kunnen worden in blogs op WordPress.com omdat het script eruit gehaald wordt uit (beveiliging). De mogelijkheid die overblijft is een link naar een externe poll-provider, zoals je gedaan hebt. Er is een overzicht van verschillende providers die dit aanbieden op het volgende blog:
http://onecoolsite.wordpress.com/2008/03/12/blogging-polls-and-surveys-for-wordpresscom-blogs/#more-278
Ik moet ook een avatar maken, zo wordt je recente reacties lijst wel erg saai!

3. woutv - maart 14, 2008

Clever idee Bert, die Poll. Hij is zelfs zo goed dat je niet 1-2-3 twee stemmen uit kan brengen. Wat de inzet van George – http://brughagedis.nl/spoetnik/ – betreft, moet je daar wel een beetje zuinig mee omspringen. Hij moet nog langer mee dan de Spoednikcursus, en heeft ook nog een eerder verzoek van mij op zijn bordje liggen (desnoods afwijzen): http://woutv.wordpress.com/2008/03/11/delicious-of-bookmarks-voor-echte-liefhebbers/

Wout

4. SPOETNIK, of Volle kracht voorwaarts « Wout Visser’s Weblog - maart 15, 2008

[…] een wens te verwezenlijken, waarbij SPOETNIK onontbeerlijke diensten had bewezen. Er staat nu een poll op zijn site! Daar schrok ik natuurlijk erg van, maar ik poogde niets te laten merken. Met een […]

5. Dyoke van Assum - maart 15, 2008

Bert, Ik ben het helemaal met je eens. Als ik mijn favorieten, of bladwijzers als je Firefox gebruikt, niet had zou ik voortdurend handige en leuke sites kwijt zijn en te veel tijd nodig hebben om ze weer terug te vinden. Snel even een woord vertalen of gauw PiCarta openen zonder eerst naar de Digitale Bibliotheek te moeten. Ook Library of Congress zit onder spead dail.
Groet, Dyoke (Zygomorf)

6. Bert - maart 15, 2008

Ha George, dank voor je uitzoekwerk. Zover was ik inmiddels met behulp van Pascal en Olga ook gekomen, en vandaar mijn keuze. Pascal heeft ook nog zitten spelen met een versie met radio-buttons, maar die bleken zelfs in een tekstwidget niet te werken. WordPress maakt het ons in sommige opzichten niet gemakkelijk, maar het is uiteindelijk dus toch gelukt. Ben overigens tot nu toe wel een beetje teleurgesteld in het aantal stemmers. Staat in geen enkele verhouding tot het aantal bezoekers dat gisteren weer een mooie piek in de statistiek opleverde.

7. Brughagedis george - maart 15, 2008

Hoi Bert,
Net een poll gemaakt bij Lucky polls (http://luckypolls.com/) en in een post en een tekstwidget geplakt. Zijn alleen maar links, geen script e.d. Is niet heel mooi, maar lijkt wel te werken.
Andere mogelijkheid is Flash Poll Mysql (http://www.phpjabbers.com/web-poll/flash-poll-mysql.php). Werkt ook in posts bij mij. Bevat geen script, alleen flash. Heb je wel derde partij nodig die de gegevens host. Op een willekeurige site kan dan de poll staan. Misschien dat ik het ga doen. Kost wel 25 euro.
Is (nog) niet zichtbaar op mijn site, moet eerst post nog maken.

8. brughagedis.nl » test - maart 15, 2008

[…] zijn bericht Blogperikelen 12  riep Bert gisteren mijn hulp in bij zijn poging om  een poll op een WordPres-Blog te krijgen […]

9. Brughagedis george - maart 16, 2008

Hoi Bert,
Ik heb nu op mijn blog twee voorbeelden van poll’s die misschien ook in blog’s op WordPress.com werken.

10. Bert - maart 16, 2008

Dag George,
ga ik zeker nog mee experimenteren, maar voorlopig houd ik het nog even bij m’n huidige poll.
En nu nog even die avatar maken, want je hebt gelijk, zo gaat m’n recente reactieslijst er inderdaad nogal saai uitzien. Ik kijk elke keer weer met veel plezier naar m’n eigen Bert.😉

11. Poll George & Laika (zie RECHTS) « Wout Visser’s Weblog - maart 23, 2008

[…] hij moeten concluderen dat WordPress niet meewerkte. Daarmee was de beste snelle methode die van Bert. Bij deze doe ik een oproep aan zoveel mogelijk betrokken cursisten zich uit te spreken, zodat we […]

12. Poll over aantal spoetnik-uren « Laika’s MedBibWeblog - maart 23, 2008

[…] 23 03 2008 Natuurlijk kon ik na een aantal polls op andere sites (eerst Bert, toen mijn Brughagedissie en WoutV) niet achterblijven. Dus nu ook een poll op mijn site (zie […]

13. Blogperikelen (16) « Verbouwblog - maart 23, 2008

[…] is iets voor oude mensen. Daar moeten en daar kunnen we het natuurlijk niet bij laten. Vandaar mijn pogingen om een poll op m’n blog geplaatst te krijgen en, toen dat eenmaal gelukt was, de hamvraag: […]

14. Blogperikelen (13) « Verbouwblog - maart 23, 2008

[…] maar leggen het toch duidelijk af tegen de andere categorie. Opvallend is dan wel weer dat Blogperikelen (12) inmiddels 75 keer geraadpleegd is, maar dat de bijbehorende poll pas door 15 lezers is ingevuld […]

15. Van Pollen Alarm tot Magic Carpet « Wout Visser’s Weblog - maart 24, 2008

[…] redenen druk geëxperimenteerd met online opiniepeilingen. In navolging van vroege vogels Bert en George , zijn tijdens het Paasreces ook Laika en ondergetekende aan het pollen geslagen. George […]

16. indoor-gaming.de - september 13, 2014

Wonderful, what a website it is! This blog presents valuable
facts to us, keep it up.


Geef een reactie

