jump to navigation

Blogperikelen (11) maart 13, 2008

Posted by ubabert in SPOETNIK.
Tags: , , ,
trackback

Del.icio.us-opdracht netjes uitgevoerd. Niet m’n eigen favorieten geïmporteerd, maar een verzamelinkje bibliotheek(ver-/nieuw-)bouw & -inrichting aangelegd, zoals beloofd, en met de del.icio.us-widget in de rechter zijbalk gezet. Eenvoudig te doen, maar van de tot nu toe opgenomen 14 links (inderdaad, een nog bescheiden verzameling) blijken er slechts 3 ook al door anderen getagged te zijn. Als je dan vervolgens gaat kijken wíe dat allemaal zijn, word je (althans ik) toch weer wat droef van alle pseudoniemen waarachter iedereen zich verbergt. Wat is er sociaal aan om een webpagina te delen met TrishC, coffeekid, runteresarun en lifesavers23?

Tja, en die rechter zijbalk… Ik heb daar tot nu toe maar steeds nieuwe widgets bijgeplaatst zonder er verder heel erg over na te denken. Maar over het resultaat ben ik inmiddels niet meer 100% tevreden. Afgezien van het feit dat je eenmaal gekozen voor een bepaalde opmaak daar ook aan vast zit (nee, ik ga niet een nieuw thema kiezen en dan alles opnieuw zitten importeren, SPOETNIK kost me al genoeg tijd) ben ik waarschijnlijk (nog?) niet handig genoeg om veel met de opmaak te variëren.

Maar hierin moet je natuurlijk ook altijd om de mening van de gebruikers vragen. Dus,

  • wie vind het bezwaarlijk om te moeten scrollen om alles te zien wat er in die zijbalk staat? (misschien niet echt een bezwaar, want bloglezen is nu eenmaal scrollen)
  • welke informatie moet er bovenaan staan? (sommige spoetnikkers schijnen te denken dat ik voor de prijs van meestgeraadpleegde spoetnik-blog ga, en daarom heel erg geïnteresseerd ben in dat tellertje bovenaan, maar achter de schermen leer je natuurlijk veel meer van je statistieken)
  • heeft zo’n kalender nu echt een functie? (je springt wel makkelijk naar de post(s) van die dag, maar je weet niet wat de inhoud er van is)
  • moeten de rss-feeds bovenaan staan? (WoW!ter, veel geciteerd de laatste tijd op Spoetnik-blogs, adviseert het wel, maar kan ik er inmiddels eigenlijk niet van uitgaan dat iedereen die ook maar enigermate geïnteresseerd is inmiddels een feed heeft geïnstalleerd?)

Kortom, genoeg vragen en ik laat me graag bij de verdere vormgeving van Verbouwblog door jullie reacties mede sturen. Als dat niet sociaal is…😉

Reacties»

1. WoW!ter - maart 13, 2008

Wanneer je in WordPress een nieuw thema kiest valt het opnieuw importeren wel mee. Misschien enkele widgets, maar die wil je toch op de schop nemen😉
De Flickr widget kan kleiner met meer foto’s (zoiets als op http://www.wowter.nl/
De kalender functies gebruik ik bijna nooit, die mogen wat mij betreft helemaal onderaan. Comments zou ik hoog laten staan. Feeds natuurlijk ook.
Ik heb bij mijn Engelstalige blog bewust gekozen voor een 3-kolloms opmaak. Komt er meer bovenaan😉
Sinds gisteren trouwens ook zo’n aquarium van een beeldscherm. Ik droom daarom weer van 4 kolloms opmaak.

2. woutv - maart 13, 2008

Hoi Bert,

Toevallig zat ik even achter mijn computer, en zag via Newsgator jouw laatste bijdrage. Enfin, wat die kalender betreft, geeft me die inzicht in met wat voor blogger ik te maken heb. Met een veelschrijver, of met een weinigschrijver. Vind ik wel handig, omdat je ook in een oogopslag ziet, wanneer de laatste bijdrage is, en op welke dagen iemand ‘uitrust’;-).
Ik vind ook dat scrollen niet zo’n bezwaar. Het voordeel van ‘lange’ pagina’s – waarbij het echt wel even duurt voordat een oudere bijdrage van de pagina afvalt – is dat je toch een redelijk representatieve indruk krijg van het gebodene. En dan is het niet erg om de rechtermarge ook nog even mee te pikken.
Wat je bovenaan zet moet je zelf bepalen. Het moet bij je passen, denk ik intuïtief. Je behang kies je ook niet uit vanwege de buren, en die buren komen toch wel langs als je goede koffie zet!
Wat onze blogs gemeen hebben is dat we geen tabbladen hebben. Die zou ik er dolgraag in hebben, maar dat kan vermoedelijk niet bij mijn thema. En tegen omgooien zie ik – net als jij – op, inderdaad vanwege de tijd. Ik weet dat Brughagedis – ttp://brughagedis.nl/spoetnik/?p=56#comments – George het gedaan heeft in het begin, en op het aantal hits af te gaan, heeft het hem geen windeieren opgeleverd. Ik heb net ook de Statcounter geinstalleerd, staat nu nog op 0, die is veel beter dan die van WordPress zelf, afgaande op de stats van George.

Welterusten,

Wout

3. Brughagedis - maart 14, 2008

Hoi Bert,
Ik zou ook de kalender wat lager plaatsen. ik vind die teller daar wel goed staan, al is hij wel wat prominent. (maar je refereert er wel eens aan, vandaar dat ik hem zou laten staan.) Of Statcounter beter is dan de standaard teller in WordPress weet ik niet, maar je kunt wel instellen wat je telt: pageviews, bezoekers e.d. Wel gaat er elke keer een seintje naar Amerika en het valt mij op dat mijn echte statistiekprogramma’s die niet zichtbaar zijn (Awstats en Webalizer) nog weer andere (hogere) aantallen geven. Dus ik vraag mij af of elke seintje aankomt.
Ik vind de totaal indruk van je blog goed en overzichtelijk, dus de noodzaak tot een make-over is niet imminent.
Ik snap niet dat jullie geen pages kunnen maken. in mijn vorige layout. Heb net bij mijn collega gekeken en die kan ook pagina’ maken in haar tweekoloms layout. dus volgens mij moet het bij jou ook kunnen. Je hebt ook een tab “About”, dat is een pagina. Kies bij “Schrijven” voor “een pagina schrijven” i.p.v. “Een bericht schrijven”. Of kan dat niet bij jou?
Groet

4. Patricia (No.33) - maart 14, 2008

Zoveel mensen, zoveel meningen.
De kalender zou ik niet op zo’n prominente plaats nodig hebben.
Interessanter vind ik namelijk welke onderwerpen je behandeld, d.m.v. rubrieken of een tag cloud.
De recente reacties zou ik zo hoog laten staan.

5. SPOETNIK, of Volle kracht vooruit « Wout Visser’s Weblog - maart 15, 2008

[…] de brug nog wel de juiste vragen gesteld, en de juiste antwoorden gevonden? Oftewel, is mijn eigen koffie nog wel goed, vergeleken bij de creamcoffee of espresso van sommige anderen? En hoe belangrijk is […]

6. Blogperikelen (19) « Verbouwblog - maart 29, 2008

[…] van je blogactiviteiten zich af, dus verdient-ie ook voldoende aandacht. Ik heb al eerder suggesties gevraagd voor verbetering/verandering (dank voor de reacties!) en er zijn ook nog wel wat onderdelen […]


Geef een reactie

