jump to navigation

Blogperikelen (10) maart 12, 2008

Posted by ubabert in SPOETNIK.
Tags: , ,
trackback

Een blogroll? Nee, die heb ik inderdaad (nog) niet. Dat heeft verschillende redenen. Allereerst, zoals lezers van deze blog gemerkt zullen hebben, ik probeer het ondanks de uitstapjes af en toe naar aanverwante zaken toch vooral bij verbouw-zaken te houden. Dus via Flickr mijn foto’s van de verbouwwerkzaamheden en via LibraryThing boeken over de (ver)bouw en inrichting van bibliotheken. Niet raden wat er straks uit mijn del.icio.us-opdracht komt! Idealiter zou mijn blogroll dan ook een lijstje door mij aangeraden blogs moeten zijn op het gebied van (ver)bouw(ingen) van bibliotheken. Maar dan kom je niet zo heel erg ver, en in blogs over andere verbouwactiviteiten, van de zolder of de keuken, zijn spoetnikkers natuurlijk niet geïnteresseerd (tenzij, tenzij ze zelf natuurlijk wat in die richting van plan zijn…).

Dus geen lijstje favoriete verbouwblogs. Wat dan wel? Een lijstje favoriete Spoetnik-blogs, zoals veel bloggende collega’s al gedaan hebben? Zitten ook wat problemen aan vast. Iedereen kent het bekende fenomeen: blogger A noemt B, C en D; B noemt A, C en F; C noemt B, D en F. Ons kent ons, en we vinden elkaar allemaal zo lief en zo goed. Bloggen is wat dat betreft niet alleen een wat narcistische aangelegenheid, bloggen heeft toch ook een behoorlijk incrowd-gehalte. Nu is dat in het kader van dit programma helemaal niet erg, maar als ik dan een lijstje aanleg wil ik daar wel de topblogs van Spoetnik op hebben staan. En de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ze nog lang niet allemaal een keer onder ogen heb gehad. Natuurlijk heb ik inmiddels, vooral langs de weg van het toeval, een aantal favorieten verzameld, maar ik weet aan de andere kant niet welke groeidiamantjes ik in de afgelopen weken wel niet allemaal over het hoofd heb gezien.

Een derde optie zou natuurlijk een lijstje met blogs zijn die ik los van Spoetnik al volgde. Er was inderdaad al blogleven vòòr Spoetnik. Maar dat lijstje zou dan weer wat detoneren t.o.v. de rest van Verbouwblog. Kortom, ik ben er nog niet uit. Moet misschien dan toch maar eens in een doorwaakte nacht die 130 blogs van collega’s gaan bekijken. Je kunt er altijd íets van leren…

Reacties»

1. woutv - maart 12, 2008

Bert,

Vergeet onze ‘Sleutelblog’ niet, die lijst van blogs en bijbehorende real names, waar we iedereen vrees mee kunnen inboezemen;-) Als je via Newsgator mbv OPML alle blogs van Spoetnikkers geïmporteerd heb (zie http://blog.klijtberroo.nl/?p=12), dan is het nog maar weinig moeite om dagelijks de nieuwste bijdragen te scannen. Krijg je gelijk snel een beeld van alle actieve blogs.

Wout

2. brughagedis.nl » Zo simpel is het … - maart 12, 2008

[…] die achter de schermen de scepter zwaait. Ik meen ook sociologische achtergronden te bespeuren. Ubabert heb ik al genoemd, hij gaat de iPod winnen. Agje´s webblog ziet er zeer verzorgd en leuk uit […]

3. Bert - maart 13, 2008

Ik hoop, ondanks het vertrouwen dat jullie in mij uitspreken om veel bezoek naar Verbouwblog te trekken, dat UBASpoetnik de iPod niet op basis van het al dan niet ‘afgedwongen’ verkeer gaat uitreiken. Die iPod moet m.i. naar degene die m.b.v. het aangedragen programma via haar/zijn weblog laat zien het geleerde op een creatieve en voor de bibliotheek en haar gebruikers zinvolle manier weet toe te passen. Dat is veel belangrijker dan het aantal hits (al blijft het natuurlijk leuk om daarmee te spelen.
Wout, ik ben nog steeds aan het ‘sleutelen’; misschien moeten we gewoon een keer om de tafel (ook leuk!) gaan zitten. En het gaat natuurlijk niet alleen om de actieve, maar ook om de niet-actieve blogs.
George, mij krijg je niet op de kast hoor. Ik ben blij met elke aandacht!😉

4. WoW!ter - maart 13, 2008

ZAg je blogperikelen 11 al wel in mijn reader, maar die leek ergens afgebroken. Hier op de blog staat die nog niet. Misschien later?

5. ubabert - maart 13, 2008

Je bent altijd wel snel hoor. Was inderdaad met nummer elf bezig en plaatste te snel; post was nog niet helemaal af. Dus weer even weggehaald. Hoop dat het straks het wachten waard is…


Geef een reactie

