jump to navigation

Blogperikelen (9) maart 10, 2008

Posted by ubabert in SPOETNIK.
Tags: , ,
trackback

Hoe komen mensen bij je blog? De statistieken-pagina geeft daar af en toe een fraai inzicht in. Uiteraard komen velen via de lange bloglijst op de Spoetnik-pagina, maar ik zie in toenemende mate ook andere pagina’s in mijn lijstjes verschijnen. Een paar dagen geleden scoorde Netvibes opeens heel hoog als doorverwijspunt; er is blijkbaar een flink aantal spoetnikkers dat inmiddels een eigen Netvibes-pagina met rss heeft aangemaakt. Maar er staan ook soms veel vragen oproepende adressen tussen, zoals gisteren http://planeetgroenlinks.nl/?start=240&items=40. Ik heb in de gauwigheid nog niet kunnen achterhalen waar er precies nu een doorverwijzing zit, mede omdat ik afgeleid werd door deze curieuze mededeling linksboven aan de webpagina: “De stemming op de Planeet is te omschrijven als doods met een gemiddelde van 0,8 berichten per uur (tov 1,6 de afgelopen 7 dagen en 1,2 rond deze tijd).” En vandaag staat opeens deze pagina er tussen: http://wordpress.com/tag/spoetnik/ Een door woutv, ubabert en laikaspoetnik gedomineerde pagina waarop alle posts met de tag ‘spoetnik’ bijelkaar geveegd worden. Verander ‘spoetnik’ in een andere term en je krijgt enige grip op de WordPress-blogosphere.

Mogelijk geïnspireerd door al die Spoetnik-blogs heeft Wouter Gerritsen vorige week zeventien tips voor beginnende bloggers op z’n blog gezet. Tip 16 luidt “Installeer een goed statistiekenprogramma op je blog. Kijk waar de bezoekers op af komen, waar ze vandaan komen, wat ze op je site doen.” De gegevens die WordPress levert zijn misschien wat beperkt, maar leveren inderdaad toch af en toe verrassende informatie.

Wat overigens niet verrast is de constatering dat er een directe relatie bestaat tussen het plaatsen van posts en het aantal bezoekjes aan je blog. Geen posts, geen bezoek; af en toe een post, af en toe bezoek; veel posts, veel bezoek. Dezelfde WoW!ter constateert dat ook: “Wel weet ik dat het aantal bezoekers op een dag sterk afhangt van het feit of ik wel of niet geschreven heb op een dag.” Zijn blog trekt gemiddeld zo’n 100 bezoekers per dag. Ik zit nu na een maand op gemiddeld zo’n 40 bezoekers per dag. Lijkt me toch geen gek resultaat na zo’n korte periode en bij zo’n in omvang beperkte lezersgroep. Of ben ik nu te positief gestemd?

Reacties»

1. WoW!ter - maart 10, 2008

Het illustreert ook dat het gebruik van tags en categories ook helpt om verkeer te trekken.

2. Boek zoekt lezer « Wout Visser’s Weblog - maart 12, 2008

[…] we snel wijzer. In ieder geval VerbouwBert heeft ons verrijkt met wat aardige wetenswaardigheden (Blogperikelen (9)), en ik heb zelf ook kortgeleden daarover geschreven (Battle of the blogs). Eergisteren bereikte me […]

3. brughagedis.nl » Zo simpel is het … - maart 12, 2008

[…] de vraag van Bert in zijn “Blogerikelen no. 9” hoe hij zoveel mogelijk traffic naar zijn blog kan leiden, heb ik bedacht dat je dit […]


Geef een reactie

