jump to navigation

SPOETNIK: midterm review maart 9, 2008

Posted by ubabert in SPOETNIK.
Tags: ,
trackback

Zes weken gehad en nog zeven weken te gaan, tijd dus voor een tussentijdse evaluatie. Is wel het minste waar de organisatoren recht op hebben, want ze hebben toch maar even een succesvol programma op poten gezet en slagen er ook nog eens in ons allen constant bij de les te houden. Chapeau!

Maar wat heb ik tot nu toe nu geleerd? Ik ben in ieder geval in aanraking gekomen met een aantal web 2.0-toepassingen die ik wel kende en toegepast had gezien, maar waar ik zelf nog nooit eerder mee aan de slag was geweest. Ik blog nu al weer een aantal weken, heb een kort chat-avontuurtje achter de rug (maar zoals een van onze mede-cursisten ook al opmerkte: “ik ben niet zo van de chat”) en heb via Flickr een mooi platform gevonden voor de verbouwingsfoto’s. Had ik dat allemaal niet gedaan zonder Spoetnik? Waarschijnlijk niet, en in ieder geval niet op dit moment. Dus, dank u Spoetnik voor het ‘afdwingen’ hiervan. Ben ik niet van de chat, ik ben duidelijk wel van de blog. Ik schrijf nu eenmaal graag en Verbouwblog is daar een mooie uitlaapklep voor. Er gaat echter, zelfs na een paar weken, wel iets dwangmatigs van uit. Je doet het uiteindelijk toch niet alleen maar voor jezelf, je wilt dus gelezen worden en dus ben je bijna genoodzaakt (zeker in zo’n aanvangsfase) bijna dagelijks een nieuwe post te plaatsen. En dat lukt niet altijd, want het gewone werk moet ook nog steeds gedaan worden en de scheiding tussen werk en privé, die door het fenomeen webmail al een aardig onderuit is gehaald, wordt ook door bloggen flink bedreigd. Het is op het moment dat ik dit aan het schrijven ben toch ook (een weliswaar regenachtige) zondagmiddag.

En, word ik nu ook gelezen? Ja, denk ik, als ik tenminse puur op de raadpleegcijfers af ga. Minder zeker word je daar van als je naar het aantal reacties kijkt. Het gebeurt maar een enkele maal dat een collega-spoetnikker op iets reageert en, daarin moet ik natuurlijk ook eerlijk zijn, ik reageer zelf ook zelden op wat anderen doen of zich afvragen. Het valt ook niet mee om ca. 130 bloggende collega’s in de gaten te houden. Wat dat betreft voel ik wel mee met Wout die in zijn tussentijdse evaluatie de mogelijkheid van een samenwerkingsachtige omgeving heeft gesuggereerd voor een programma als dit. Nu zijn we toch vooral zelf allemaal individueel bezig, soms wordt er onderling op elkaar gereageerd (via afzonderlijke blogs of het forum), maar soms wordt er toch ook blij verrast persoonlijk contact gemeld n.a.v. een specifiek probleem. Niet alleen door mij, maar bijvoorbeeld ook door Boekenvlindertje, aka Maya Bohan. Een of andere vorm van direct contact met het Spoetnik-team, in de beste tradities van blended learning, had van mij best in het programma opgenomen mogen zijn. En het is daarvoor natuurlijk nog niet te laat…

Houden we het nu ook allemaal nog zeven weken vol? Ik hoop natuurlijk van wel. Er komen nog een paar leuke onderwerpen, al moet ik er meteen bij zeggen dat ik niet alleen niet van de chat, maar ook niet van de Hyves ben. Mijn twee dochters vermaken zich daar prima mee, maar ik hoef mezelf niet zo nodig op het web te profileren. Netwerken, al is het ‘slechts’ virtueel kan natuurlijk geen kwaad, dus ik ben benieuwd naar de insteek van Spoetnik voor dit onderwerp. Want dat blijft toch voor mij de crux van dit programma, naast het kennismaken met een aantal bekende en minder bekende zaken: wat kunnen wij als bibliotheek van al deze toepassingen op een goede wijze inzetten bij het vervullen van onze missie, het ondersteunen van wetenschappelijk onderwijs en onderzoek, en hoe doen we dat dan precies?

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

