jump to navigation

Blogperikelen (7) maart 6, 2008

Posted by ubabert in SPOETNIK.
Tags: ,
trackback

Ja,ja, ik weet het. Ik moet niet alleen bloggen maar ook Spoetnikken. En als je door vakantie een week achterstand op loopt dan valt het niet mee om die weer in te halen. Maar het is gelukt, althans met LibraryThing.

Inmiddels al weer bijna zeven jaar geleden is mijn eigen boekenverzameling bij een zolderbrand zodanig door hitte, rook en bluswater aangetast dat alle boeken rechtstreeks naar de (echte) vuilverbranding konden. Eerste drukken zaten er inderdaad niet bij, daar was mogelijk anders over beslist, maar die waren en zijn nu eenmaal niet ‘mijn ding’. Was het dan een collectie van enige waarde? Wel degelijk. Op onderwerpen als de buitenlandse politiek van Nederland en België, de beginjaren van de Koude Oorlog en Winston Churchill was die collectie zondermeer goed. Niet voor niets natuurlijk, want ik heb me nu eenmaal bijna 15 jaar met deze onderwerpen beziggehouden in het kader van mijn studie en promotie. Maar ook over onderwerpen als de Russiche Revolutie, de Tweede Wereldoorlog en de Nederlandse geschiedenis sloeg ik met m’n verzameling helemaal geen slecht figuur. En fictie dan? Die beperkte zich hoofdzakelijk tot de moderne Nederlandse letterkunde en de klassieken uit de wereldliteratuur met respectievelijk Theo Thijssen (Barend Wels, De gelukkige klas en natuurlijk ook Kees de jongen) en Charles Dickens (A Tale of Two Cities, The Life and Adventures of Nicholas Nickleby) als grote favorieten. Na de brand ben ik er nooit meer toe gekomen bewust een nieuwe boekencollectie aan te leggen. Ik zit tenslotte de hele dag tussen vier miljoen boeken! En dus staat er nu een hap-snap verzameling op een paar planken in de studeerkamer (waaronder het verzameld werk van Theo Thijssen, dát heb ik wel weer gekocht) variërend van Tirza van Arnon Grunberg tot Dr. Hans Max Hirschfeld van UvA-politicoloog Meindert Fennema. Om mijn LibraryThing bijdrage aan Spoetnik een iets coherentere uitstraling te geven heb ik daarom maar, geheel in de stijl van Verbouwblog, een verzameling boeken over de inrichting van bibliotheken samengesteld. Ter lering ende vermaak.

En nu ook nog de Flickr-opgave…

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

