jump to navigation

Blogperikelen (5) februari 24, 2008

Posted by ubabert in SPOETNIK.
Tags: , ,
trackback

Wat een weekje bloggen wel niet kan realiseren: moest ik een week geleden nog constateren dat Verbouwblog slechts terug te vinden was op plaats 2.910.025 bij Technorati, zes dagen en zeven posts later ben ik bijna 800.000 plaatsen gestegen naar plaats 2.124.856. Het stemt nog steeds tot bescheidenheid, maar met dit tempo moet met een week of drie moet plaats 1 toch in zicht komen! ;-) De eerlijkheid gebiedt natuurlijk wel te zeggen dat die tweemiljoenzoveelste plaats in het niet valt bij plaats 1.072.771 van UBA Spoetnik! Ere wie ere toekomt.

Overigens heb ik ook al mijn plaatsje veroverd op de ‘Top Blogs van de dag’-lijst van WordPress. Afgelopen donderdag was namelijk voor Verbouwblog echt een topdag met maar liefst 150 raadplegingen (alle, nou ja bijna alle, deelnemers aan het Spoetnik-programma!?!). Het inschakelen van UBA E-Informatie bij de naamsbekendheid van Verbouwblog heeft die dag z’n uitwerking niet gemist, en dat ijlde de volgende dag nog eens verder na met nog eens 115 raadplegingen. Collega-bloggers, jullie weten dus wat je te doen staat. Maar goed, het leverde die donderdag ook een 61e plaats op op de lijst van Nederlandse top blogs van die dag. Helaas duikelde ik de volgende dag al weer helemaal naar beneden, maar trof toen o.a. ook de blogs van Monique Kooijmans (zoals te verwachten viel met prachtige foto’s) en Maarten Luykx (fraaie vormgeving en leuke posts) in die lijst aan. Gefeliciteerd daamee!

Maar wat is, los van raadpleegcijfers en rankings, een kwalitatief goede blog? Waaraan moet een dergelijke blog voldoen? Laat ik eens een kort lijstje maken (en dus wat open deuren intrappen):

1) het moet een onderwerp betreffen waarin de doelgroep geïnteresseerd is

2) de blogger moet daar met kennis van zaken over kunnen schrijven

3) het geheel moet visueel aantrekkelijk gepresenteerd worden

4) er moeten regelmatig nieuwe posts geplaatst worden

Voldoet de Verbouwblog aan deze vier criteria? Dat is uiteraard aan anderen om te beoordelen. Komende week ben ik echter op vakantie, zodat even niet aan criterium 4 voldaan kan worden (nee, er gaat geen laptop mee en ik ben ook niet bereikbaar voor verbouwperikelen). Dat zal ongetwijfeld voor een flinke dip in de statistieken zorgen. Maar als het met de criteria 1 t/m 3 goed zit, dan moet die dip na 3 maart weer snel vergeten kunnen worden. I’ll be back! 

Reacties»

1. Zeemanspraat de maat genomen « Een beetje adjunct - september 22, 2008

[…] formuleerde ik een aantal maanden geleden tijdens ons UvA Spoetnik-programma vier criteria waaraan volgens mij een blog zou moeten […]


Geef een reactie

